vineri, 5 iulie 2013

Strategii de economisire

          Conceptul de economisire banuiesc ca nu ne este necunoscut niciunuia dintre noi. Evident fiecare avem propriile opinii si modalitati de a actiona sau nu in legatura cu ideea de a economisii.
sursa: google.com

          Primul contact al meu a fost in copilarie. Pe vremea cand salariul se dadea la casierie in plic (banuiesc?) si nu pe card, ai mei parinti se asezau pe un pat cu banii in fata si ii imparteau pe categorii.

          Tot in copilarie frunzaream caietul unde erau notate cheltuielile, cel putin incercarile, nu stiu daca au fost finalizare sau tinute mult timp, dar ideea e ca existau.

          Acum realizez ca sunt 2 unelte destul de importante cand vrem sa vorbim de economisire: sistemul de plicuri si monitorizarea bugetului.

          Apoi, o buna perioada de timp nu am dat atentie subiectului. Mi se parea ca pur si simplu e rusinos sa spui ca nu ai bani sa faci cutare sau cutare lucru. Probabil multi au trecut prin asta.

Apoi, la noi in tara ideea ca nu vrei sa cumperi cutare sau cutare lucru e vazuta cu ochi mijiti, esti catalogat ca zgarcit, un fel de Hagi Tudose.
          De ceva timp tot citind bloguri mai intai straine si apoi si de pe la noi am inceput sa ma familiarizez si sa imi doresc sa aplic si eu cateva dintre sfaturi.

          Am lucrat destul de mult timp la nivel psihic, am incercat sa invat destul de multe si apoi sa le pun in aplicare, dar acum simt ca a venit momentul in care sa iau taurul de coarne si cum am descoperit ca la mine chiar functioneaza treba cu deciziile odata marturisite public au mai multe sanse sa fie si puse in aplicare, notez mai jos planurile mele pentru economisire.

          Ce strategii de economisire vreau eu sa aplic in viitorul apropiat?

  • Sa ma platesc mai intai pe mine: luna asta, cand o sa iau salariul, fix 10% o sa aterizeze intr-un plic (nu cred ca e cea mai buna metoda, dar nu am reusit sa ma familiarizez cu ce implica si inseamna un cont de economii inca) - banii astia vreau sa ajunga in timp sa fie fondul meu de rezerva care sa imi ajunga in cazuri extreme(pierdut servici, etc);
  • 1 leu pe zi - vreau sa fac (sa cumpar) o pusculita si sa pun acolo si eu si B. cate un leu in fiecare zi, sunt curioasa la ce sume se poate ajunge fara sa simti - asta l-as numi fondul de marunt;
  •  Vreau timp de 3 luni sa notez toate cheltuielile si sa vad pe ce se duc banii si apoi sa bugetez acele categorii cu care jonglau ai mei in ziua de salariu;

  • Ca si bonus sa zic asa( dar nu cred ca o sa reusesc asta in vara asta, mai degraba in toamna) este planificarea meniului si bugetul pentru alimente pe care imi doresc din tot sufletul sa il reduc cu scopul de a manca mai bine (nutritional) si mai putin procesat, fapt ce implica mai putin scump;
          Ideile de mai sus nu imi apartin mie ci Iuliei si blogului ei  pe care il citesc de vreun an jumate in mare parte in fiecare zi.

          Voi aveti idei de genul celor de mai sus? Ati incercat vreun secret din acesta? Considerati economisirea utila?

          Zi buna si week-end frumos sa aveti!

4 comentarii:

  1. Din pacate in familia mea de origine au lipsit orice fel de metode sau intentii de a economisi, amandoi parintii mei castigau bine dar, pe de o parte banii curgeau spre industria de tutun in care amandoi au investit zilnic, pe de alta parte se duceau cinestieunde din cauza lipsei unei educatii financiare.
    Inainte sa incep sa am de la mine insami pretentia de a economisi, m-am lasat de fumat :) si am luat directia spre simplitate si consum minim.
    As vrea sa am disciplina de a tine un caiet de cheltuieli. Chiar am incecat dar... la scurt timp m-a luat valul :)
    O metoda pe care eu nu am reusit sa o inteleg este accea de a economisi prin plata cash, nu cu cardul. Mie plata cu cardul mi-a dat mereu un fel de control asupra cheltuielilor, citind extrasul de cont am reusit mereu sa stabilesc cat si unde, cand s-a dus. La plata cu cash e mai greu sa ai o evidenta clara in cazul in care nu ti o condica a iesirilor...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Carmen,

      Mie mi se pare ca faci treaba foarte buna cu viata simpla. Iti citesc blogul de ceva vreme si imi place, unde mai pui ca imi vin si idei.

      Despre plata cash, a cam raspuns Iulia mai jos. Pentru mine cardul este un colac de salvare. Ceva de genul, stiu ca am si pot sa ma rasfat daca simt nevoia.

      Zi buna!

      Ștergere
  2. Raluca, multumesc tare mult de mentionare! Si iti doresc mult succes, astept sa imi spui si ce rezultate ai avut :)

    Carmen, incerc eu sa explic ideea cu plata cash, cu mentiunea ca nu se apica tuturor, ca orice metoda de economisire.

    Eu am folosit-o la inceput cel putin si a avut rezultate. Ideea este ca, de exemplu, daca mergi la cumparaturi cu un card pe care ai 500 de lei si iti propui sa cheltuiesti 200 de lei, atunci cand ajungi la casa si constati ca ai cumparaturi de 250 de lei, lasi asa, cel mai probabil, pentru ca stii ca ai banii necesari. Daca ai de acasa 200 de lei si atat, singurul lucru pe care il poti face este sa scoti din cos. La fel, stiind ca ai un card la tine, poti fi tentat sa iei multe altele.

    Este o idee pe care eu am preluat-o de la Money Saving Mom si care m-a ajutat la un moment dat foarte mult. Acum pot merge lejer cu cardul dupa mine, ca nu mai risc nimic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Iulia,

      In primul rand merci de vizita si de comentariu.

      Da, sper sa ma tina toate gandurile bune sau macar o parte din ele.

      Sunt constienta ca va fi mai greu vara asta pentru ca urmeaza concediile si daca e un lucru pentru care consider ca merita sa dai banii dupa parerea mea acela este plimbatul, descoperitul, etc.

      Acum, este vorba de umblat hai-hui pe meleagurile patriei si de abia astept, dar sunt constienta ca o sa imi debalanseze bugetul si totusi ne vom descurca noi.

      La anu' neaparat o sa pun bani din timp!

      Zi frumoasa!

      Ștergere

Multumesc pentru vizita! Abia astept sa iti citesc parerea!